Szukaj na tym blogu

piątek, 25 stycznia 2013

Chrupiąca bagietka i prosta pasta jajeczna

"Już  kiedyś zamieszczałam te bagietki na blogu. Wtedy męczyłam się z ich uformowaniem, a i tak nieco mi się spłaszczyły. Ale dziś upiekłam je na specjalnej blaszce. Upieczenie bagietek z jej użyciem to łatwizna. A efekt? No, chyba widać: jak z piekarni :-). Przepis oczywiście z blogu "Moje Wypieki". Dziś pałaszowaliśmy bagietki z pastą jajeczną - niby banalną, ale jaką pyszną!"

BAGIETKI
Składniki:
  • 1 szklanka mleka
  • 2 łyżeczki masła
  • 2 łyżeczki cukru
  • 1 szklanka wody
  • 2 łyżeczki suszonych drożdży
  • 2 łyżeczki soli
  • 4 szklanki mąki (ewentualnie jeszcze 1/2 szklanki, gdyby okazało się to konieczne)
  • dodatkowo: czysta woda w butelce ze sprayem i olej do natłuszczenia blachy (ta, którą dziś użyłam, nie wymaga natłuszczania)

Przygotowanie:

Mleko zagotować z masłem i cukrem. Dodać wodę i lekko przestudzić. 
Do misy robota, z końcówką do zagniatania drożdżowego, wsypać wszystkie suche składniki, wlać mleko z dodatkami i wyrabiać aż ciasto będzie gładkie (oczywiście można wykorzystać siłę własnych rąk). Nie przejmować się tym, że ciasto wyjdzie bardzo miękkie i lepiące - takie ma być.

Dużą miskę dobrze posmarować olejem, przełożyć do niej ciasto, nakryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia, aż podwoi swoją objętość. 
Bardzo ostrożnie przełożyć ciasto na posypaną mąką stolnicę (już nie wyrabiać), przekroić na 4 części. 
Delikatnie uformować bagietki, długości około 30-40 cm. Przenieść je na natłuszczoną blachę i pozostawić na kolejne 30 minut, by podrosły.

Piekarnik rozgrzać do 250 stopni C. 
Gdy bagietki podrosną spryskać piekarnik wodą (8-10 psiknięć), aby para wodna mogła utworzyć piękną skórkę. 
Włożyć bagietki, uprzednio je skośnie nacinając, i piec 10 minut. Następnie zmniejszyć temperaturę do 200 stopni i piec aż będą rumiane (ok. 10 minut). 
Są dobrze upieczone, gdy postukane od spodu wydają "głuchy" odgłos.
Wystudzić na kratce, o ile wcześniej nie zjemy ich na ciepło :-)

PASTA JAJECZNA:

Składniki:
  • 10 jaj ugotowanych na twardo
  • pęczek szczypiorku
  • kilka łyżek majonezu
  • sól, pieprz
Przygotowanie:
Jajka posiekać w kosteczkę (niewielką). Posiekać również szczypior. Doprawić solą i pieprzem i wymieszać z majonezem.

Przepis dodaję do akcji:
Chleb domowy

7 komentarzy:

  1. Śliczne bagietki!
    Ja też używam takiej blaszki i nie mam już problemów z kształtem.

    OdpowiedzUsuń
  2. nie ma to jak własne pieczywo , takie świeże i chrupiące!

    OdpowiedzUsuń
  3. ale śliczne te Twoje bagietki! Pełen profesjonalizm :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Jestem z nich bardzo dumna, hi, hi... :)

      Usuń
  4. Po pierwsze - uwielbiam pastę jajeczną a nie jadłam jej całe wieki. Koniecznie muszę sobie przygotować na śniadanko :)
    O takiej bagietkowej formie marzę sobie po cichutku - może kupię w przypływie gotówki ;)

    A bagietki wyszły Ci piękne - musiały chrupać pierwszorzędnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Forma jest świetna, ale do najtańszych nie należy, niestety. Bagietki wyszły pierwsza klasa :-)

      Usuń
  5. Piękne te bagietki, jak z profesjonalnej piekarni :-)

    OdpowiedzUsuń