Szukaj na tym blogu

niedziela, 20 stycznia 2013

Babka piaskowa dla zakochanych

"Mój mąż obchodził niedawno urodziny i właśnie z tej okazji postanowiłam upiec babkę piaskową. Przepis na nią pochodzi ze starej książki kucharskiej "Kuchnia polska", wydanie z 1971 r. Ale żeby nie była to taka zwyczajna babka, wymyśliłam, żeby umieścić w niej marcepanowe serduszko, jako, że jubilat przepada za marcepanem. Masę marcepanową zafarbowałam nabytym niedawno czerwonym barwnikiem. Po raz kolejny sprawdził się fantastycznie (niedawno użyłam go do pieczenia kolorowej babki). A babka piaskowa?  Nie tylko pięknie wygląda, ale też fantastycznie smakuje. Jest wilgotna, w sam raz słodka (oczywiście zredukowałam nieco ilość cukru). Polecam, zwłaszcza, że niedługo Walentynki. Chociaż nie trzeba Walentynek, żeby zrobić bliskiej osobie taki prezent od serca."

Składniki:
  • 15 dkg mąki pszennej
  • 10 dkg maki ziemniaczanej
  • 20 dkg masła lub margaryny
  • 20 dkg cukru pudru (ja dałam  17 dkg)
  • 4 duże jajka
  • sok z 1/2 cytryny (dałam sok z całej cytryny)
  • 1/2 paczki proszku do pieczenia
  • 3-4 łyżki kwaśnej śmietany lub kwaśnego mleka
  • skórka pomarańczowa i rodzynki (pominęłam je) 
  • szczypta soli 
Na marcepanowe serce:
  • 200 g masy marcepanowej
  • czerwony barwnik do ciast
Polewa:
  • 100 g czekolady (dowolnej - u mnie półsłodka)
Przygotowanie:
Masę marcepanową wymieszać z barwnikiem. Zrolować okrągły wałek, którego długość powinna odpowiadać obwodowi formy do pieczenia (z kominkiem). Z wałka uformować podłużne serce (ja w tym celu, dość niezdarnie, posługiwałam się nożem, pałeczkami do sushi i własnymi dłońmi :-).
Mąkę  zmieszać z proszkiem i przesiać. Miękkie masło utrzeć na pulchną masę, dodawać kolejno żółtka, cukier, sok z cytryny. Wszystko starannie utrzeć. 
Białka ubić ze szczypta soli na sztywną pianę.
Pianę dodać do utartej masy. Wsypać mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia, lekko wymieszać.
Formę z kominkiem wysmarować masłem i wysypać tartą bułką, chyba, że użyje się formy silikonowej. Ja właśnie z takiej korzystam i smaruję ją jedynie leciutko olejem.
Do formy przełożyć większość masy. Następnie na środku ułożyć wałek w kształcie serca, tworząc z niego obręcz. Sercowy wałek ułożyć czubkiem do góry, gdy babka będzie upieczona i odwrócona serce znajdzie się na swoim miejscu.
Ułożony wałek przykryć resztą ciasta. Masa marcepanowa jest ciężka, dlatego w czasie pieczenia serce zapadnie się, a w ostatecznym efekcie wypadnie na górze:)
Piec w temperaturze ok. 175 stopni przez 30-40 minut, do tzw. "suchego patyczka". (ja w połowie pieczenia nakryłam folią aluminiową, bo mój piekarnik za mocno grzeje).
Po lekkim ostudzenia ciasta, wyjąć je z foremki a po całkowitym ostygnięciu polać czekoladą (rozpuszczoną w kąpieli wodnej).


 Przepis dodaje do akcji:

16 komentarzy:

  1. fajny pomysł z tym serduszkiem ;))

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny pomysł z tym marcepanem. Dotychczas spotykałam się z wersjami tego ciasta, gdzie serduszko tworzone było także z osobnego wypieku:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie. Ja też takie przepisy widziałam. A wiec mój pomysł z marcepanowym serduszkiem jest oryginalny :-)

      Usuń
  3. pyszne ciasto :) Zapraszam Cie z nim do trwającego u mnie na blogu konkursu walentynkowego ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie mogę się napatrzeć na to serce w babce! świetny pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepięknie wygląda! :) A mina osoby obdarowanej na pewno bezcenna:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajny pomysł na walentynki, ale nie tylko.Baba wygląda pysznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każda okazja dobra, żeby kogoś zaskoczyć i uszczęśliwić :-)

      Usuń
  7. Cudnie wygląda z tym serduszkiem. Bardzo mi się ten pomysł podoba, wypróbuję z pewnością :)

    OdpowiedzUsuń
  8. wygląda imponująco .... gratuluje pomyslu i wyobrazni :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękna! Takie ciasto zjeść w walentynki to by było coś :) Zapraszam do konkursu, który trwa na moim blogu :) http://kulinarne-rozkosze.blogspot.com/2013/01/konkurs-urodzinowy.html

    OdpowiedzUsuń
  10. Na Walentynki będzie idealna :-)

    OdpowiedzUsuń