Szukaj na tym blogu

sobota, 13 lutego 2016

Domowy chleb wieloziarnisty na zakwasie

"Nie piekę chleba zbyt często, bo za bardzo go lubię:). Ale koleżanki z pracy pieką ten chleb na okrągło, więc i ja postanowiłam spróbować. Wyszedł przepyszny: skórka chrupiąca, miąższ pulchny. I bogaty w zdrowe ziarenka! Za przepis i "startowy" zakwas dziękuję koleżance Gosi:)"

Przygotowanie (składniki na 3 podłużne bochenki):

Na noc:
Wymieszać: 1/3 szklanki zakwasu (ja dostałam od koleżanki, ale można też zrobić samemu) + 1 szklankę wody (letniej) + 1 szklankę mąki żytniej

Rano dodać:

  • 1 szklankę mąki żytniej
  • 1 kg mąki pszennej (typ 550 lub 650)
  • 3 łyżeczki soli
  • 1/2 szklanki pestek słonecznika
  • 1/2 szklanki siemienia lnianego
  • 1/2 szklanki pestek dyni
  • 3/4 szklanki otrąb
  • 4 łyżki nasion chia (można pomiąć)
  • 3 i 1/2 szklanki letniej wody
  • 1/6 kostki drożdży + 1/2 szklanki wody 
Drożdże rozmieszać w 1/2 szklani wody. 
Wszystkie składniki wymieszać w dużej (!) misce i zostawić na 2 godziny.
Odłożyć trochę do słoiczka (na następny raz) a resztę ciasta wyłożyć do 3 podłużnych blaszek posmarowanych olejem.
Ponownie zostawić do wyrośnięcia, tym razem na 1 godzinę. 
Pod koniec wyrastania ciasta rozgrzać piekarnik do 180 stopni (z termoobiegiem).
Wstawić blaszki i zmienić temperaturę na 200 stopni. Piec 1 godzinę.

5 komentarzy:

  1. Domowy chlebek, mniam!!! Poproszę kromkę, najlepiej ze świeżym masłem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi, ale wczoraj przez dom przetoczyła się fala gości i po chlebie nie ma śladu:)

      Usuń
  2. Ja znana jestem wszem i wobec jako morderczyni zakwasów, więc pozostaje mi tylko liczyć na cud (może jeszcze raz ktoś mi podaruje zakwas - choć szczerze wątpię bo mam na sumieniu wiele z nich) :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pyszny chlebek.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak zrobic zakwas samemu od zera

    OdpowiedzUsuń