Szukaj na tym blogu

niedziela, 12 października 2014

Porzeczkowiec


"To ciasto "chodziło" za mną już od dawna. I gdy je wreszcie zrobiłam - nie zawiodłam się. Ciasto przepyszne: pulchne, wilgotne, przełożone dżemem z czarnej porzeczki oraz masą serowa i bitą śmietaną. Dawno tak dobrego przekładańca już nie jadł. Wszystkie smaki fantastycznie się uzupełniają: kwaśne i słodkie (ale  nie do przesady). Przepis wypatrzyłam u Pauliny. Cytuję go za autorką, a w nawiasie podaję swoje zmiany."

Składniki (na formę o wymiarach 25x35 cm):

Na masę kakaową:
  • 3/4 szklanki oleju rzepakowego
  • pół szklanki wody
  • 1 szklanka cukru
  • 5 łyżek kakao
Na biszkopt:
  • 5 jajek
  • pół szklanki drobnego cukru do wypieków
  • 1,5 szklanki mąki pszennej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
Na masę serową:
  • 500g kremowego serka twarogowego (dałam delikatny, kremowy serek kozi własnego wyrobu)
  • 5 łyżek cukru pudru (dałam 5 łyżek płynnego ziołomiodu malinowego)
  • 200g miękkiego masła
Na masę śmietankową:
  • 400ml śmietany kremówki 36% (ubiłam śmietankę 30%)
  • 2 łyżki cukru pudru (2 łyżki płynnego ziołomiodu malinowego)
  • 4 łyżki serka mascarpone (pominęłam)
Dodatkowo:
  • 1,5 słoiczka dżemu porzeczkowego (dałam galaretkę z czarnej porzeczki własnego wyrobu)
  • pół tabliczki startej czekolady mlecznej lub gorzkiej (u mnie gorzka 70%)
Do nasączenia (opcjonalnie):
  • pół szklanki likieru porzeczkowego (nie miała porzeczkowego więc dałam orzechowy)
  • 1/4 szklanki wody
Przygotowanie:
Masa kakaowa: wszystkie składniki masy kakaowej umieścić w rondelku, podgrzewać, cały czas mieszając, do rozpuszczenia cukru. Zagotować, zdjąć z palnika i odstawi do wystudzenia.
Biszkopt: mąkę przesiać z proszkiem i sodą. Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywno. Dodawać po 1 łyżce cukru, ubijając po każdym dodaniu. Następnie dodać żółtka i zmiksować na puszystą masę. Do ubitej masy wlać wystudzoną masę kakaową, lekko wymieszać łyżką - tylko do połączenia. Następnie dodać suche składniki i delikatnie wymieszać. 
Formę na ciasto wyłożyć papierem do pieczenia, wlać masę i piec około 40 minut w 180 stopniach (do suchego patyczka). (Ja pod koniec pieczenia nakryłam folią aluminiową.) Wyłączyć piekarnik i zostawić ciasto do wystudzenia w uchylonym piekarniku.
Po przestudzeniu kroimy na 2 blaty.
Masa serowa: masło zmiksować z miodem/cukrem na puszysty krem. Dodawać po łyżce serka, miksując po każdym dodaniu.
Masa śmietankowa: schłodzoną kremówkę ubić na sztywno, pod koniec dodając miód/cukier puder. Nie miksować zbyt długo, by krem się nie zważył.
Składanie ciasta:
Pierwszy blat kakaowy nasączyć wodą zmieszaną z likierem i posmarować połową galaretki/dżemu. Wyłożyć masę serową, wyrównać i przykryć drugim blatem. 
Ponownie blat nasączyć, posmarować galaretką/dżemem i wyłożyć masę śmietankową. Wyrównać i posypać startą czekoladą. 
Ciasto schłodzić kilka godzin w lodówce.

14 komentarzy:

  1. Takie ciasta uwielbiam
    Niebo dla podniebienia )

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja piekłam go z przepisu Dorotki z Moje Wypieki, jedno z lepszych ciast na śmietankowym kremie jakie jadłam

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniałe jest to ciasto. Porywam kawałeczek.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jedno z moich ulubionych ciast :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też je robiłam już kilka razy. Jest przepyszne!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Mmm, wygląda niesamowicie kusząco :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda absolutnie pięknie, apetycznie... i tylko nie mogę przeżyć faktu że degustacja była tak blisko, ooooo!!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciacho wygląda obłędnie i jest podobne do warszawskiej WZ-tki. Może skoro chodziło za Tobą to pochodzi i za mną. :))

    OdpowiedzUsuń
  9. brzmi pysznie i z pewnością tak też smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  10. O matkoooo. Juz pisalam na innym blogu, ze peike kilka razy w tygodniu, bi sie oprzec Waszy przepisom nie moge. bajka!

    OdpowiedzUsuń