Szukaj na tym blogu

sobota, 9 lutego 2013

Chałka maślana z migdałami


"Świeża chałka, wiejskie masełko i domowej roboty dżem jagodowy- czegóż chcieć więcej? Do przepisu na maślaną chałkę postanowiłam dodać migdały. Zastąpiły one również tradycyjną kruszonkę. Nie dominują w smaku, ale są bardzo delikatnie wyczuwalne. Sposób zaplatania chałki podpatrzyłam u Dorotus. Jednak moim pomysłem było upieczenie jej w foremce. Dzięki temu otrzymałam wysoką chałkę, doskonałą do krojenia. Wyszło pysznie." 

Składniki (na jedną, dosyć głęboką, prostokątną foremkę o wymiarach 31x15x10 cm):
  • 3 szklanki mąki (ok. pół kilograma)
  • 1/4 szklanki cukru
  • 5 dag roztopionego masła
  • 2 jajka
  • 1 i 1/4 szklanki mleka
  • 10 dag suchych drożdży lub 20 dag świeżych
  • szczypta soli
  • kilka kropli aromatu migdałowego
  • 100 g płatków migdałowych
  • jajko do smarowania
  • siekane migdały do posypania
Przygotowanie:
Jeżeli korzysta się ze świeżych drożdży, należy najpierw wykonać rozczyn. Ja jednak od dawna używam wyłącznie drożdży suszonych. Przygotowanie drożdżowego z ich użyciem nie wymaga wstępnych przygotowań. 
Ja wszystkie sypkie składnik wsypuję do misy robota zaopatrzonego w hak, po pół minuty mieszania dodaję rozbełtane jajka, podgrzane (lecz nie gorące!) mleko i roztopione masło. Po 6-7 minutach pracy robota ciasto jest doskonale wyrobione. Oczywiście cały proces wyrabiania może przebiec z użyciem rąk, jednak ja zdecydowanie wybieram pracę z robotem :)
Ciasto wyłożyć do wysmarowanej roztopionym masłem, dużej miski. Przykryć miskę ściereczką i pozostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na około 1 i 1/2 godziny.
Gdy ciasto wyrośnie, podzielić je na 4 wałki (można nawet zrobić 6 wałków) i zapleść z nich warkocz chałki.

Jak to zrobić, można zobaczyć na filmikach.



Po zapleceniu umieścić chałkę w wyłożonej papierem do pieczenia foremce.

 
Przykryć folią spożywczą, aby zapobiec wysychaniu i pozostawić na kolejne pół godziny do podrośnięcia. 
 
Po tym czasie posmarować wierzch chałki rozbełtanym jajkiem i posypać posiekanymi migdałami. 
 

Wstawić do piekarnika rozgrzanego do 175 °C i piec ok. 30 - 35 minut. 
Konieczne może się okazać przykrycie wierzchu pieczonej chałki folią aluminiową w trakcie pieczenia, celem uniknięcia przypalenia. Mój piekarnik trochę "szaleje", więc moją chałkę musiałam przykryć folią już po 15 minutach pieczenia. Upiekła się świetnie.
Wystudzić na kratce.
 
Polecam!!!
Na drugi dzień jest jeszcze smaczniejsza!
 

7 komentarzy:

  1. Bardzo fajny pomysł z tymi migdałami- musiało fajnie chrupać :) też tak zrobię następnym razem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. mmm chałka <3 z mojego dzieciństwa smak!

    OdpowiedzUsuń
  3. ...ale smakowicie wygląda ;D

    OdpowiedzUsuń
  4. Pycha, mimo mojego pysznego śniadania, nabrałam apetytu na tę Twoją chałkę :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudowna chałka! Może jutro na śniadanko zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  6. już czuję ten maślany smak, mm

    OdpowiedzUsuń