Szukaj na tym blogu

sobota, 12 października 2013

Jaja ryż, czyli ryż smażony z jajkiem

"Ryż smażony z jajkiem jadłam kiedyś w chińskiej restauracji i bardzo mi smakował. Spróbowałam odtworzyć smak i myślę, że mi się udało. Mój jaj ryż podałam z piersią kurczaka w sosie sojowym i z kapustą słodko-kwaśną. Całość powinna być posypana zielona dymką, ale niestety nie miałam jej. Mimo to i tak było pysznie.
P.S. Na inną, równie pyszną wersję jaja ryżu zapraszam TU."

Składniki dla 3 osób (robiłam "na oko",  proporcję będą więc przybliżone a nie dokładne):
  • 1 - 1 i 1/2 szklanki ugotowanego białego, długoziarnistego ryżu
  • 2 jajka
  • 2 marchewki
  • pęczek dymki (z braku takowej wzięłam 1 cebulę)
  • 2 ząbki czosnku
  • ok. 2 łyżek sosu sojowego
  • pieprz, odrobina soli (należy pamiętać, że sos sojowy jest słony)
  • szczypta ostrej papryki
  • 1 łyżeczka oleju sezamowego 
  • 3-4 łyżki oleju rzepakowego do smażenia
Przygotowanie:
Ryż ugotować na sypko pamiętając, aby przed gotowaniem opłukać go w zimnej wodzie (no, chyba, że gotujemy ryż w torebce). Po ugotowaniu ryż rozłożyć na tacy do lekkiego obsuszenia, rozdzielając ziarna.
Marchewkę obrać i zetrzeć na najdrobniejszej tarce jarzynówce.
Białe części dymki pokroić (zielone zachować do posypania).
Czosnek posiekać i rozetrzeć płaską stroną noża.
Jajka roztrzepać w miseczce widelcem.
Rozgrzać olej, włożyć marchewkę, dymkę (lub cebulę), czosnek i przesmażyć 2-3 minuty mieszając.
Wlać roztrzepane jajka i mieszając, najlepiej drewnianą łopatką, rozdzielać tę "jajecznicę" na drobne cząstki. Smażyć około 2 min. 
Dodać wcześniej ugotowany ryż i smażyć mieszając.
Po chwili wlać sos sojowy, olej sezamowy i przyprawy. Smażyć aż wszystkie ziarenka ryżu zmienią zabarwienie od sosu sojowego. Na koniec posypać posiekaną zieloną dymką.
Serwować solo lub tak, jak ja, z kurczakiem w sosie sojowym i surówką słodko-kwaśną z kapusty.

Składniki na kurczaka w sosie sojowym:
  • 1 podwójna pierś z kurczaka
  • ok. 3 łyżek sosu sojowego
  • 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej + 50 ml wody
  • 1 łyżeczka płynnego miodu
  • pieprz, odrobina soli, szczypta imbiru, szczypta chili
  • 1-2 łyżki oleju do smażenia
Przygotowanie:
Pierś kurczaka pokroić w paski. Olej rozgrzać i smażyć na nim kurczaka - krótko, aby tylko zmienił kolor i nie był surowy. Wlać sos sojowy i dodać przyprawy.
Mąkę ziemniaczaną zalać woda i wymieszać. Taką mieszankę wlać do smażącego się kurczaka - zamieszać. Na koniec dodać miód i ewentualnie dosmaczyć.

Przepis dodaję do akcji:
 Zastąp słoik pysznym daniem - edycja I

8 komentarzy:

  1. Bardzo apetycznie wygląda.
    Nigdy bym nie pomyślała aby zrobić ryż z jajkiem... :)

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale fajne danie! Muszę zrobić. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo lubię ryż smażony z jajkiem i kurczakiem właśnie z chińskich knajpek, ale nigdy nie robiłam w domu. Muszę sobie zapisać przepis. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Danie jest przepyszne!!! Zrobiłam i mój mąż, który wrócił z pracy najedzony i który miał tylko spróbować, robił sobie 3 dokładki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Danie jest znane w mojej rodzinie, oprócz wymienionych przez Ciebie składników używamy również sporo curry :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dodatek jajka to (z tego co wiem) akcent kuchni tajskiej. Jeśli to danie Wam smakuje, proponuję zapoznać się z przepisami na pad thai :)

    Musta

    OdpowiedzUsuń