Szukaj na tym blogu

środa, 10 maja 2017

Tort z biszkoptem orzechowym

"Na niedawną 18-tkę córki tort przygotowała jej babcia. W rewanżu Hania (przy mojej niewielkiej pomocy)  zrobiła ten oto tort babci, na jej 82 urodziny.
Tort dosyć wysoki, mający 4 piętra. Dwie warstwy stanowił biszkopt tradycyjny a dwie to biszkopt orzechowy. Całość nasączona sokiem pomarańczowo-cytrynowym, z nutką likieru cytrynowego. Biszkopt przełożony ubitą kremówką i domowym dżemem wiśniowym z całymi wiśniami. Tort lekki, nieprzesłodzony, ozdobiony ulubionymi owocami - przepyszny!"


Składniki na jasny biszkopt (źródło TU) - u mnie silikonowa forma w kształcie serce (niezbyt wysoka):
  • 4 jajka
  • 1/2 szklanki mąki pszennej tortowej
  • 1/2 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 2/3 szklanki cukru
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli

Przygotowanie jasnego biszkoptu:

Mąkę pszenną, mąkę tortową i proszek do  pieczenia przesiać przez sito.
Białka ubić na sztywno z szczyptą soli, pod koniec ubijania dodać cukier a po chwili dodawać po jednym żółtku nadal miksując.
Po wyłączeniu miksera dodać przesiane wcześniej składniki i wymieszać delikatnie lecz dokładnie (już nie miksować).

Dno blachy o średnicy 24 cm posmarować olejem, ale boków nie smarować (ja użyłam silikonowej formy).
Przelać do formy ciasto i piec 30-40 minut w 160 stopniach (bez termoobiegu). Nie otwierać piekarnika wcześniej, niż po pół godzinie pieczenia. W przeciwnym wypadku biszkopt może opaść.
Po upieczeniu wystudzić na kratce.
Składniki biszkoptu orzechowego (źródło TU) :

  • 4 jajka
  • 1/2 szklanki maki pszennej tortowej
  • 82 g cukru (3/8 szklanki)
  • 15 dag zmielonych orzechów (zmieliłam w małym blenderze)
  • 1 opakowanie cukru waniliowego (pominęłam)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli

Przygotowanie biszkoptu orzechowego: 

Sposób przygotowania jak wyżej. 

Składniki do przełożenia blatów biszkoptu:

  • 3/4 l śmietany kremówki
  • cukier puder do smaku
  • dżem wiśniowy z całymi wiśniami
Do nasączania:
  • szklanka soku z pomarańczy wymieszanego z sokiem z cytryny w ulubionych proporcjach (ja lubię kwaśno) + kilka łyżek likieru cytrynowego  (np. Limoncello)
Wykończenie tortu:
Wystudzone biszkopty przekroić na pół ostrym długim nożem. Jasny biszkopt upiekł się z lekką górką, którą ścięłam i rozdrobniłam na okruszki. Posłużyły mi one do obsypania boków tortu.
Pierwszy blat biszkoptowy (jasny) nasączyć mieszaniną soków i alkoholu (robiłam to pędzelkiem).
Następnie posmarować go niezbyt grubą warstwą ubitej z cukrem kremówki i warstwą wiśni w dżemie.
Przykryć blatem orzechowego biszkoptu. Nasączyć go i posmarować bitą śmietaną.
Kolejna warstwa to jasny biszkopt - nasączyć go , posmarować bitą śmietaną i dżemem, przykryć ostatnim blatem orzechowym. Wierzch nasączyć. Posmarować bitą śmietaną na górze i po bokach. Boki obsypać biszkoptowymi okruszkami.
Wierzch przyozdobić ulubionymi owocami.
Schłodzić przez noc w lodowce.

4 komentarze: