Szukaj na tym blogu

sobota, 14 września 2013

Wilgotne ciasto czekoladowe z wiśniami i czekoladowym ganasz

"O rety, jak mi się chciało takiego ciasta! Tak bardzo, że jak już je upiekłam, to nie czekając na wystygnięcie, polałam czekoladowym ganasz i wsunęłam całkiem spory kawałek. Ciasto cudowne! Mocno czekoladowe, bardzo wilgotne, ale nie tak zbite jak brownie, no i te wiśnie... Przepis na ciasto znalazłam TU, a ganasz to taka trochę moja wariacja. Za radą autorki zmniejszyłam ilość cukru - podaję składniki już po zmianach."

Składniki ciasta:
  • 250 g mąki pszennej
  • 9 łyżek kakao
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 50 g cukru białego
  • 100 g brązowego cukru
  • 2 jajka
  • 1/2 szklanki jogurtu naturalnego (powinna być maślanka, ale nie miałam)
  • łyżeczka pasty waniliowej
  • 1 łyżka brandy( lub likieru czekoladowego)
  • 240 ml wody
  • 125 g masła
  • 1 łyżeczka soli
  • 35 dag mrożonych wiśni bez pestek (w oryginale były wiśnie rozmrożone)
Składniki czekoladowego ganasz:
  • 150 ml śmietany tortowej (36%)
  • 1-2 łyżki miodu
  • 150 g gorzkiej czekolady (100 g to była czekolada ze skórką pomarańczy)
  • 1 łyżeczka pasty waniliowej
  • 1 łyżka (płaska) masła
Przygotowanie:
Piekarnik rozgrzać do temperatury 190 st. C. 
Foremkę 20 x 30 cm wyłożyć papierem do pieczenia. 
W jednej misce wymieszać przesianą mąkę z kakao, sodą i proszkiem do pieczenia oraz obydwoma rodzajami cukru.
W drugiej misce zmiksować jajka z jogurtem (maślanką), brandy i pastą waniliową .
W rondelku zagotować wodę, dodać masło, sól i podgrzać (ma prawie wrzeć). 
Powoli wlać do suchych składników stale mieszając. 
Dodać jajka z jogurtem (maślanką) i starannie wymieszać. Na końcu dodać zamrożone wiśnie i raz jeszcze wymieszać.
Ciasto piec 25-35 minut. 
Ganasz:
Do rondelka wlać śmietanę, dodać miód, pastę waniliową i podgrzewać prawie do zagotowania. Wyłączyć i dodać posiekaną na kawałki czekoladę.Wymieszać na gładką masę.Na końcu dodać masło i wymieszać.
Masę ganasz rozsmarować na wierzchu ciasta i pozwolić jej spłynąć po bokach.
Przepis dodaję do akcji:
Z dziećmi i dla dzieci

44 komentarze:

  1. mmmm, chcę duuuuży kawałek:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ojej wygląda niesamowicie :) Uwielbiam mocno czekoladowe ciasta :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastyczne ciacho, aż ślinka cieknie na sam widok... :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepięknie wygląda ! Musi być pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam polaczenie czekolady i wisni!

    Milo, ze bierzesz udzial w akcji.
    Kasia
    lejdi-of-the-house.bloog.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Już od samego patrzenia ślinka cieknie :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy zamiast brandy można dodać zwykłą wódkę?

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że tak, chociaż lepsze by było coś bardziej aromatycznego, np. wiśniówka :) Zresztą to tylko 1 łyżka a więc może być i wódka. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. ponieważ zrobiłam i nie wyszło nawet w połowie takie ładne mam kilka pytań. Czy wodę wo produktów sypkich lejemy gorącą czy czekamy aż ostygnie? Jajka miksujemy z jogurtem-wyszła wodna konsystencja, mam wrażenie, że nie o to chodziło;-). Piekłam 40 minut w podanej temperaturze i niestety wyszło niedopieczone. Możesz doprecyzować? Może wychodzę na tumana, ale pieczenie to moje początki i trzeba łopatologicznie. Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Woda niech lekko przestygnie, jajka z jogurtem - jogurt ma być naturalny (ja najbardziej lubię gęste: grecki lub bałkański. Co do czasu pieczenia: piekłam tak, jak w oryginalnym przepisie i wyszło, ale każdy piekarnik jest inny, mój np. chyba zawyża temperaturę, bo często mi się ciasta przypiekają i muszę je pod koniec nakrywać folią aluminiową. Generalnie ciasto jest jednak wilgotne a nie suche. Moim zdjęciem się nie sugeruj. Moje ciacho wyszło nieco inaczej niż to, na którym się wzorowałam. Ile kucharek, tyle wersji:) Życzę powodzenia w pieczeniu!

      Usuń
    2. Wrócę jednak do tych jajek. Najpierw ubić same i dodać jogurt, czy od razu wszystko. Bo nawet gęsty jogurt połączony z nieubitymi jajkami, da wodnistą konsystencję. No chyba, że się mylę.

      Usuń
    3. Ja ubijam rózgą razem.

      Usuń
  10. Wygląda mega czekoladowo - ale to musi być pyszne ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy można upiec w tortownicy o śr. 24cm, bo nie posiadam takiej jak w przepisie?

    OdpowiedzUsuń
  12. upiekłam dzisiaj z okazji ciążowej zachcianki i musze stwierdzic ze bardzo smaczne, miałam już obawy ze bedzie 100% zakalec bo długawo się piekło ale wyszedł :)

    OdpowiedzUsuń
  13. KAMA

    Witam,
    Czy maślanka i jajka mogą być z lodówki czy mają mieć temperaturę pokojową?
    A czy można do ciasta dodać czekoladę, żeby było jeszcze bardziej czekoladowe? Co o tym Pani myśli? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że mogą być z lodówki. A co do dodatku czekolady to nie wiem, nie próbowałam. Jeżeli juz to radzę nie przesadzać, aby nie zmienić zbytnio proporcji a co za tym idzie konsystencji. Dla mnie to ciasto jest wystarczająco czekoladowe:)

      Usuń
    2. Wszystkie składniki do ciasta powinny być w temperaturze pokojowej...inaczej może wyjść zakalec

      Usuń
  14. WY TĘPAKI CIASTO MA BYĆ DOBRE A NIE WYGLĄDAĆ BO Z TAKICH OPINIJ NIC NIE WYNIKA

    OdpowiedzUsuń
  15. Cudowny przepis , robie po raz nastepny, szybko wszystko mieszam, wody nie studze, dalam amaretto zamiast brandy , cak cak i gotowe, zawsze wychodzi... Jest obledne ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety nie wiem co to pasta waniliowa, jesli mi cos mozesz podpowiedzieć to proszę
      AN

      Usuń
    2. Jeżeli nie masz pasty lub ekstraktu (można je kupić w sieci), można użyć ziarenek prawdziwej wanilii, a w ostateczności można ten składnik pominąć, i tak będzie smacznie:) pozdrawiam!

      Usuń
  16. Wygląda jak Brownie :D, ale skoro piszesz, że nie jest takie zbite to chętnie wypróbuję. Bardzo słodkie wychodzi?

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam,

    Zrobiłem dokładnie wg przepisu, nawet wyglądało całkiem nieźle, ale ciasto wyszło... słone. Ma ewidentny posmak soli. Myślałem, że źle rozmieszałem, ale słone jest z każdej strony. Ktoś wie czemu tak się stało?

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciasto jest pyszne, a ta polewa?? REWELACJA :D !!! Ale zastanawiam się czy zamiast wody nie dać kompotu wiśniowego. Co o tym sądzisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jak najbardziej można zrobić taką podmianę, ale jeżeli kompot jest słodki to może należałoby zmniejszyć ilość cukru w przepisie:)

      Usuń
  19. Witam!
    Ciasto wyszło obłędne!
    Pozdrawiam Baśka ;-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciasto nie wyszlo ze wzgledu na nie ubite jajka,co nie bylo napisane w przepisie ze trzeba je ubic.No i z sola przesada,bo wychodzi slone,ja bym dala tylko szczypte.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jajka należy zmiksować z jogurtem (maślanką) - tak jest w przepisie. To nie biszkopt, więc tu się jajek nie ubija.

      Usuń
  21. Ciasto wyszło przepyszne. Piekłem dłużej bo ponad godzinę sprawdzając coraz patyczkiem.. I zamiast wiśni dodadam wiśniowy dżem. Ciasto jest super wilgotne impyszne zwłaszcza dobrze schłodzone następnego dnia. Poleceń! Bedzie to mój stały przepis... :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciasto rewelacyjne. Było hitem na mojej rodzinnej uroczystości. Zamiast wiśni mrożonych dałam drylowane z domowych zapasów.

    Pozdrawiam.
    Jolanta :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ciasto po prostu obłędne. Wszyscy są zachwyceni.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciasto przepyszne. Robi się błyskawicznie i tak samo znika. Piekłam 35 min i zamiast wody dałam sok który miałam z wiśni. Zmniejszyłam cukier bo sok był słodki.

    OdpowiedzUsuń
  25. Do dupy to ciasto. Robiłem wg PRZEPISU. WYSZEDŁ MEGA ZAKALEC

    OdpowiedzUsuń
  26. Dziekuje, swietny przepis, dodalam wisnie wymoczone w wodce, ubilam jajka z jogortem greckim na pianke, bardzo pyszne ciasto

    OdpowiedzUsuń
  27. Będę próbować.Ciekawe składniki.

    OdpowiedzUsuń