Szukaj na tym blogu

piątek, 25 stycznia 2013

Pulpety ze szczupaka

"Amatorką ryb słodkowodnych nie jestem. Preferuję ryby morskie. Gdy jednak stałam się posiadaczką szczupaka, nie było wyjścia - trzeba go było jakoś zagospodarować. Wybór padł na pulpety. Nie spodziewałam się tak wspaniałego efektu! Delikatne, pulchne, smaczne, a przy tym dietetyczne. Podałam je z aksamitnym sosem koperkowym, kaszą jęczmienną i ulubioną, prostą surówką z pora i jabłek. Gorąco polecam!"

Składniki na pulpety (ok. 14 sztuk):
  • 1 szczupak (1 kg - waga po wypatroszeniu, bez głowy)
  • 2 średnie cebule
  • 3 jajka
  • pół szklanki bułki tartej
  • 1 szklanka mleka
  • 2-3 łyżki posiekanej natki pietruszki
  • przyprawy: 1 łyżeczka cukru, sól, pieprz, świeżo starta gałka muszkatołowa
Dodatkowo:
  • 1,5 litr bulionu warzywnego(może być z ekologicznej kostki, czyli takiej bez glutaminianu sodu)
Składniki sosu:
  • 2 łyżki  masła (użyłam klarowanego)
  • 2 łyżki mąki
  • 1/2 szklanki słodkiej śmietanki 18%
  • ok. 1 litra bulionu warzywnego, w którym ugotowane zostaną pulpety (ilość płynu regulować wg upodobań co do gęstości sosu)
  • sól, pieprz
  • 2 łyżki posiekanego koperku (u mnie mrożony)
Przygotowanie:
Szczupaka oczyścić, wyfiletować pozostawiając skórę. Cebulę obrać. Rybę zmielić dwukrotnie w maszynce  do mięsa (ewentualne ości, których nie udało się nam usunąć, będą dzięki temu niewyczuwalne), na końcu zmielić cebulę.
Mleko zagrzać, dodać do niego bułkę tartą i dokładnie wymieszać - pozostawić do spęcznienia.
Zmielonego szczupaka z cebulą, jajka, pietruszkę, namoczoną bułkę i przyprawy dokładnie wyrobić.
Z otrzymanej masy formować, maczanymi w wodzie rękoma, okrągłe pulpety.
Wkładać je do gotującego się bulionu warzywnego i gotować ok. 10 minut na niewielkim ogniu.
W tym czasie zacząć przygotowywać sos: w rondelku roztopić 2 łyżki masła , dodać mąką i dobrze rozmieszać rózgą. Po chwili wlać, ciągle mieszając, bulion w którym gotowały się pulpety. Sos zabielić śmietaną, dodać przyprawy i koperek. gdyby sos był zbyt gęsty rozrzedzić go bulionem.
Serwować w ten sposób: nakładać na talerze gorące pulpety, wyjęte z bulionu i polewać je sosem koperkowym.
Podawać z kaszą, ziemniakami, ryżem, etc., etc., oczywiście w towarzystwie surówki. U nas dziś z porów, jabłek, majonezu i jogurtu bałkańskiego, wymieszanych w stosunku 2:1.
Pycha, pycha, pycha!







6 komentarzy:

  1. Ale kusisz tymi rarytasami :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Próbowałam zrobić pulpety jakiś czas temu, ładnie uformowały mi się kuleczki, a jak wrzuciłam do wody to rozpłynęły mi się... Od czego to zależy? Czego dodać żeby masa była bardziej zwarta i nie rozwaliły się po wrzuceniu do wrzątku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem z jakiego przepisu korzystałaś? Moje pulpety wyszły super! Pulchne, ale nie rozwalały się absolutnie! Masa jest "przytrzymywana" przez jajka. W moim przepisie są aż trzy, więc masa nie ma prawa się rozwalać. Bułka tarta dodaje pulchności - może dałaś jej zbyt dużo? Jeśli mogę jeszcze coś podpowiedzieć, to żeby gotować pulpety na wolnym ogniu. Życzę powodzenia przy następnych pulpetach :)

      Usuń
    2. Dzień dobry.
      Skorzystałem z Twojego przepisu i muszę powiedzieć, że nie spodziewałem się po szczupaku aż takich wrażeń. Do dzisiaj żyłem z przeświadczeniem, że szczupak jest suchy i trociniasty, choć złowiłem ich już pewnie kilkaset sztuk. Dzisiejsze popołudnie odmieniło moje postrzeganie tej zacnej skądinąd ryby.
      Wielkie dzięki za udostępnienie przepisu.
      Pozdrawiam serdecznie
      J

      Usuń
  3. Super przepis ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam dzisiaj wyszły super.
    Mnimniuśne

    OdpowiedzUsuń