Szukaj na tym blogu

niedziela, 9 grudnia 2012

Ciasto dyniowe w dwóch odsłonach

"Dostałam niedawno od koleżanki mojej córki wielką dynię (dzięki Milenko :-). Część przeznaczyłam do bezpośredniego spożycia a z części zrobiłem puree. I właśnie to puree wykorzystałam do zrobienia ciasta, które wypatrzyłam na świetnym blogu kuchnia pełna smaków. Nie byłabym jednak sobą, gdybym nie poczyniła pewnych zmian. Po pierwsze - "odchudziłam" ciasto zmniejszając ilość użytego cukru. Po drugie - zrobiłam je w dwóch wariantach: oryginalnym - z nutellą, i moją - z czekoladowymi kropelkami i jabłkami. Rodzina zgodnie uznała ten drugi wariant za lepszy! Ciasto jest bardzo proste do wykonania. Robi się je w taki sposób, jak muffinki, czyli miesza się w dwóch miskach oddzielnie suche składniki i mokre, a następnie mokre dodaje się do suchych i miesza. Zresztą nic nie stoi na przeszkodzie żeby zrobić z nich muffinki :-). Ciasto jest bardzo pulchne i długo zachowuje wilgoć."

Składniki na wariant z nutellą:
  • 1 i 3/4 szklanki mąki
  • 1 łyżeczka sody
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1/2 łyżeczki startej gałki muszkatołowej
  • 1 szklanka cukru (w oryginale była 1 i 1/2 szklanki)
  • 1/2 szklanki oleju
  • 1/3 szklanki wody
  • 1 szklanka puree z dyni
  • 2 jajka
  • 6 łyżeczek nutelli (lub więcej)
Składniki na wariant jabłkowy z czekoladowymi kropelkami:

  • 1 i 3/4 szklanki mąki
  • 1 łyżeczka sody
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 szklanka cukru (w oryginale była 1 i 1/2 szklanki)
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1/2 szklanki oleju
  • 1/3 szklanki wody
  • 1 szklanka puree z dyni
  • 2 jajka
  • 1 opakowanie (100 g) czekoladowych kropelek, o zawartości kakao powyżej 50%
  • 1 duże, kwaśne jabłko (u mnie szara reneta)
Sposób przygotowania:
W jednej misce wymieszać suche składniki, a w drugiej mokre (olej, wodę, jajka i puree). Mokrą mieszankę dodać do suchej i wymieszać łopatką dokładnie, ale niezbyt długo. 
Ciasto wlać do formy keksowej (użyłam takiej o długości 30 cm), wysmarowanej tłuszczem.
W wersji z nutellą: rozłożyć kilka jej łyżeczek na  wierzchu a następnie za pomocą wykałaczki "rozmazać" nieco krem.
W wersji z jabłkiem: jabłko obrać, pokroić na dosyć cienkie półplasterki i powtykać je "schodkowo" w ciasto.
Wstawić do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni i piec ok. 40-45 minut (do suchego patyczka). 
Po upieczeniu pozostawić przez kwadrans w foremce a następnie wyjąć i ostudzić na kratce.
  Przepis dodaję do akcji:
 Cud, miód i cynamon

4 komentarze:

  1. Jelko, cieszę się , że skorzystałaś z przepisu:) Dodatek jabłek intrygujący:). Najmilej jest wtedy, gdy Bliscy chwalą:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oba warianty wyglądają wybornie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. wszystko super, tylko niedokładne informacje jeśli chodzi o samą dynię. Jak zrobić purre z dyni? Ma być rzadkie czy gęste?
    Pozdrawiam. Anka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis na puree np. na moim blogu: http://kulinarnapasja.blogspot.com/2012/11/puree-z-pieczonej-dyni.html

      Usuń