Szukaj na tym blogu

wtorek, 10 kwietnia 2012

Chleb pieczony w garnku

"Już wielokrotnie nachodziła mnie chętka, żeby upiec chleb w garnku. Aż wreszcie do jego upieczenia zmusiła mnie sytuacja. Po prostu, kupiliśmy na święta za mało chleba, a tu jeszcze mieli nas odwiedzić goście. Zajrzałam więc do Dorotus i znalazłam tam przepis na prosty chleb, którego wcale, ale to wcale nie trzeba wyrabiać. Potrzeba tylko dużo czasu - 15-20 godzin. Nie trzeba za to dużo czasu, by chleb ten zniknął. Wystarczy do szczęścia tylko świeże masełko i po chlebku pozostaje jedynie cudne wspomnienie. "

Składniki na 1 bochenek:
  • 3 szklanki mąki pszennej (ja jedną szklankę zastąpiłam mąką pełnoziarnistą 3 zboża)
  • 1,5 szklanki wody
  • 1 i 1/4 łyżeczki soli
  • 1/4 łyżeczki drożdży suchych lub 2 g drożdży świeżych (ja użyłam suszonych)

Przygotowanie:

Mąkę, sól i drożdże wsypać do miski, dodać wodę i zamieszać łyżką lub ręką, (miksera szkoda brudzić :). Mieszać tylko tyle, żeby wszystko się połączyło. Miskę nakryć folią i odstawić na minimum 12 godzin (a jeszcze lepiej na 18 godzin). Miskę pozostawić w normalnej, pokojowej temperaturze. Po 12 - 18 godzinach ciasto wyłożyć na obficie obsypany mąką blat.  Ciasto rozpłaszczyć nadając mu  prostokątny kształt i odgazować z nadmiaru gazów wytworzonych przez drożdże, poprzez złożenie ciasta na pół i jeszcze raz na pół i lekkie jego naciskanie otwartym dłońmi. Położyć złączeniem do dołu, na ściereczce obficie posypanej otrębami.  Ściereczkę włożyć do koszyka do wyrastania chleba, lub tak, jak zrobiłam to ja, do durszlaka i przykryć drugą ściereczką. Pozostawić tak na około 2 godziny, aby chleb powiększył swą objętość około 2 razy.
Piekarnik nastawić na 250 stopni i wstawić do niego puste naczynie, w którym chleb będzie pieczony. Naczynie musi być bardzo gorące - powinno się nagrzewać pół godziny. Wyrośnięte ciasto odwinąć i przełożyć, albo jak było to w moim przypadku, dość nieporadnie wrzucić do naczynia. Naczynie nakryć pokrywką i wstawić do piekarnika. Temperaturę obniżyć do 230 stopni. 
Piec 30 minut, po tym czasie zdjąć pokrywkę i dopiekać około 10 - 15 minut (ja dopiekałam tylko 8 minut). 
Chleb po upieczeniu wystudzić na kratce. Kroić dopiero po całkowitym wystygnięciu.

Na zamieszczonym poniżej filmiku jest dokładnie pokazane, jak robi się ten chlebek. 





Mięciutki, wilgotny, pyszny!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz